Stresshantering

med andningen i fokus

Andningen är ett effektivt verktyg vid stresshantering. Genom andningen kan du påverka ”gasen och bromsen” i ditt nervsystemet och till exempel få en mer effektiv återhämtning. Stresshantering med hjälp av andningen är ett sätt att minska långvarig stress som är ett stort problem idag.  ett problem som ligger till grund för många sjukdomar. När du tränar stresshantering med andningen som verktyg lär du dig att hantera stress bättre. 

Hjälp till självhjälp

MediYoga är välkänt som ett effektivt redskap för att komma tillrätta med stress och utmattningssymtom. Det ”långa djupa andetaget” som utgör grunden för yogan lugnar och balanserar det autonoma, icke viljestyrda, nervsystemet (ANS). Tillsammans skapar andningen, övningarna, koncentrationsteknikerna och meditationen en helhet som löser upp blockeringar, balanserar energisystemet och ökar stabiliteten i kropp och sinne.

stresshantering med HRV Biofeedback

Med hjälp av andningen lär du dig att påverka det mentala, fysiska och emotionella tillståndet. Målet är att du ska öka din förmåga att hantera dina stressreaktioner och din förmåga till återhämtning.

Den grundläggande träningen handlar om att lära känna sin inre ”gas” och ”broms”. Som stöd för andningsträningen används ett datorbaserat biofeedback-verktyg där du får mätbara resultat som kan följas upp över tid.

Antistressbehandlingens syfte är att skapa djup avspänning i kropp och sinne. Till skillnad från en vanlig avslappnande massage kombineras här en andningsövning med lättare beröring på punkter som aktiverar avspänning och lätt massage. Behandlingen är till största delen intuitiv. Den här behandlingen är särskilt lämplig vid stress och utmattning och kan vara en bra hjälp för återhämtning. 

välj din väg

Kontakta mig för mer information 

Spread the word