Massageterapi

för bättre muskelhälsa

Massageterapi eller klassisk massage?

Kroppsterapeuterna, som är mitt yrkesförbund, definierar klassisk massage och massageterapi så här:

”Massör/Massageterapeut Inom massage arbetar man med kroppens mjukdelsvävnader (hud, bindväv och muskler). Inom detta yrkesområde krävs fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser bland annat i massage och muskeltöjningar. En massör arbetar både i friskvårdande och förebyggande syfte med att förebygga muskelspänningar som skulle kunna förorsaka skador och problem vid senare tillfälle.  En massageterapeut arbetar även med behandling av specifika skador och besvär i rörelseapparaten.En massageterapeut har fördjupade kunskaper i sjukdomslära, skadelära, fysiologi, muskelfunktionsdiagnostik och behärskar förutom massage och muskeltöjningar oftast ytterligare en eller flera massageterapeutiska metoder.”

I min behandlingsmeny finns ingen tjänst som heter ”svensk klassisk massage” eller ”klassisk massage”, som de flesta andra massörer har. Varför, kan man då fråga sig.

Jag har valt bort den benämningen därför att den inte beskriver det jag gör. Även om den klassiska massagen finns som grundsten för mina behandlingar, använder jag som massageterapeut ofta andra metoder som är mer inriktade på behandling och vill lyfta fram just inriktningen på behandling. Då jag har en längre fortbildning inom Neuromuskulär terapi/NMT, spelar den metoden en viktig roll i mina behandlingar, men jag inspireras även av andra internationellt erkända behandlingsinriktade mjukvävnadsspecialister som Tom Myers, Robert Schleip och Art Riggs.

 

Hur väljer man?

När du har ont och behöver behandling massage, väljer du massageterapi. Då använder jag vanligen Neuromuskulär terapi(NMT) som verktyg. Det är en avancerad form av massageterapi för behandling av olika problem i rörelseapparaten (muskler och leder). Det mjukar inte bara upp musklerna utan strävar även efter att  finna och komma tillrätta med orsaken till besvären. På så sätt förbättras förutsättningarna för kroppens självläkande system. Resultatet är oftast omgående smärtlindring och ökad funktion.

behandlingsmenynväljer du här Massageterapi eller Massage- och laserterapi45 eller 55 min i första hand.

För att förebygga kroppsliga besvär, vilket är klokt, eller vid massage för allmänt välbefinnande utgår vi från en mer traditionell massage. Här användes även andra tekniker  vid behov i syfte att skapa muskulär balans och en mer funktionell kroppshållning. Massagen kan vara relativt kraftfull men är inkännande. Det ger också en ökad blodcirkulation som rensar ut slaggprodukter, mjukar upp muskulaturen och ger avspänning. 

behandlingsmenynväljer du här Massage eller massageterapi 35, 45, 55 eller 70 min

För vem passar massageterapi?

 

De flesta kunder som kommer till oss med någon typ av besvär. Ofta är man är stel och öm i muskulaturen efter lång tids överbelastning eller stress. I andra fall handlar det om mer akuta besvär i rygg, nacke eller axlar. Dessutom kommer kunder som vill ha massage i förebyggande syfte, alltså för att slippa få besvär (klokt). En och annan tar massage bara för det allmänna välbefinnandets skull. Det är annars en bonus som följer med alla behandlingar.

Många som först har kommit med besvär fortsätter att gå mer eller mindre regelbundet. Efter att ha blivit besvärsfri vill man underhålla kroppen i förebyggande syfte eller för att det helt enkelt känns bra.

tre bilder med massageterapi/NMT

Individuellt upplägg

Behandlingen utformas efter de förutsättningar som gäller. Vid specifika problem blir behandlingen givetvis inte likadan som vid en massage för allmänt välbefinnande. Med andra ord görs, enkelt uttryckt, det som bedöms behövas utifrån förutsättningarna. Bedömningen baseras undersökning, tester, kunskap, erfarenhet och intuition. När man kommer med mer nytillkomna besvär får man oftast snabbare resultat. Vid långvariga eller återkommande besvär kan det kräva fler behandlingar. Ofta är det då lämplig att gå regelbundet för att underhålla kroppen.

För många är långvarig stress en bidragande faktor till muskelspänningar och huvudvärk. Här kan det vara lämpligt att lära sig ta hjälp av andningen för att hantera stress bättre. Såväl MediYogan som HRV träning är effektiva vägar att gå.

0431 12880

agge@agges.se